Final Single BWF Korea Super Series

ASSALAMUALAIKUM




Perlawanan akhir yg paling ditungu-tungu oleh peminat dunia diantara Lee Cong Wei menentang Lin Dan. Lee Cong Wie,Malaysia yg berada di rangking nombor 1 dunia menentang pemain nombor 6 dunia dari China iaitu Lin Dan pada perlawnan akhir Super Series Korea pada 30/1/2011. Mereka berdua merupakan musuh tradisi dalam sukan badminton. Pada perlawanan ini, ramai penyokong Malaysia yg hadir bagi member sokongn kepada pamain Negara iaitu Lee Cong Wei. Penyokong Malaysia kebanyakanya terdiri daripada pelajar Malaysia yg belajar di Korea.


Sinopsis perlawanan

Set pertama

Lin Dan menang dengan 21-19. Perlawanan amat sengit pada set pertama apabila kedua-dua permain ini kerap membalas serangn dan membuat hantaran yg mengelirukan. Lin cong wai hanya sekali sahaja dapat mendahului mata pada set ini.

Set kedua

Permulaan yg baik untuk Lee Cong Wai apabila mendahului  mata sebanyak 5-1 dan Lee Cong Wai Berjaya mendahului 11-6 sebelum rehat. Akhirnya,Lee Cong Wei Berjaya memenangai set kedua ini dengan 21-14  apabila bermain dengn konsisten dan tidak membenarkan Lindan mendahului mata.

Set ketiga (set penentuan)

Permualaan yg seimbang diantara kedua pemain apabila mereka berdua mendapat mata 3-3. Namunn begitu,Lee Cong wei sering mengasak pemain cina itu dan mendahului mata dengan   4-3, 5-4, 6-5 dan 7-6,tetapi Lin Dan tetap mengekori rapat. Akhirnya, Lin Dan Berjaya juga mendahului   dengan mata 10-11 sebelum rehat. Akhirnya,Lin Dan menang dengan 16-21.

pemenang tempat pertama mendapat 90000 US Dollar dan tempat kedua mendapat 54600 US Dollar.
apa-apa pon,kite ucapkan tahniah kepada Dato Lee Cong Wei walaupon kalah kerana beliau telah berusaha keras sehinga ke peringkat akhir...MALAYSIA BOLEH..!!






5 comments:

whitecappuccino said...

banyak Lin dan dapat !!

Mi@ KhemIy@ said...

mmg bnyk !! agak2 kalo mintak ckit dier nk kasi x ? haha

ayulunera said...

bagus la syed tulis entri ni...ayu tak tgk...tapi tau2 keputusan si lin dan poyo tu menang..
pape hal pon chong wei ttp dah wat yang terbaik..n lin dan tetap paling menggelabah sekali (apsal aku emo sangat ngan si lin dan ni)

Anati Soki said...

tp anat suka chong wei.. ahahhaa.

DATO MUDA NIZAR said...

jgn cepat sronok sgt lin dan,..haha,..
(jom komen torres ckp utagha- http://traveloghidup.blogspot.com/2011/02/hang-belah-laa-torresaku-amek-andy-n0rh.html)